Algemene voorwaarden
Creatief Tekstbureau JANSEN&HERMSEN

Geldig vanaf 1 januari 2024

De basis van onze samenwerking is eigenlijk heel duidelijk: wij leveren goede content, waarvoor jij ons de afgesproken prijs betaalt. Wat dat betreft helemaal helder. Maar omdat er ook in een goed huwelijk weleens verwarring ontstaat over wie de vuilnisbak ook alweer buiten zou zetten, is het handig de gemaakte afspraken er even bij te kunnen pakken. Bij content zonder cop(y)zorgen, hoort tenslotte geen hoofdpijn.

ALGEMENE VOORWAARDEN

Dit zijn de algemene voorwaarden van Creatief Tekstbureau JANSEN&HERMSEN. Als je met ons samenwerkt, horen die erbij en zijn dus van toepassing op onze samenwerking. Gratis en voor niets.

De voorwaarden zijn gebaseerd op de algemene voorwaarden van Tekstnet, de beroepsvereniging van tekstschrijvers.

Als wij in deze voorwaarden ‘je’ of ‘jouw’ gebruiken, bedoelen we jou als opdrachtgever. Gebruiken we ‘wij’, ‘ons’ of ‘onze’, dan bedoelen we Vera Jansen en Suzette Hermsen van:

Creatief Tekstbureau JANSEN&HERMSEN
Hoogstraat 35, Abcoude

Creatief Tekstbureau JANSEN&HERMSEN is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 83424210.

OVER DEZE VOORWAARDEN
1. Wanneer gelden deze algemene voorwaarden?

Deze algemene voorwaarden gelden op het moment dat we per e-mail met elkaar hebben afgesproken dat we voor je aan de slag gaan. Als we het eens zijn over de (inhoud van de) opdracht en prijs, sturen we deze algemene voorwaarden mee en vragen we akkoord te geven. Daarna zijn ze van toepassing op onze samenwerking. Wij wijzen jouw inkoopvoorwaarden dus uitdrukkelijk van de hand.

OVER ONS WERKPROCES
2. De aftrap

Idealiter hebben we eerst een kennismakingsgesprek met je, voordat we voor je aan de slag gaan. Dit kan telefonisch, via Teams, of in een koffietent, en kost je uiteraard niets – tenzij je op dat moment al gebruik wil maken van onze kennis en kunde, maar doorgaans is koffie genoeg. Voor gesprekken over de te verlenen opdracht die daarna nog volgen, of nodig zijn, rekenen we ons uurtarief. Voor niets gaat immers de zon op.

3. Samenwerkingsvorm kiezen

We hebben verschillende vormen waarop je met ons samen kunt werken.

3a. Verliefd – losse opdrachten

Niet iedereen staat na de eerste date met de verhuisdozen op de stoep. Even snuffelen snappen we heus. Even knipogen ook. Dus: aftasten met een losse opdracht? En daarna nog één, en nog één? Kan. Eindeloos, wat ons betreft.

3b. Verloofd – retainer

Als je zeker wil weten dat we er voor je zijn en dat we tijd voor je vrijhouden, kies dan voor een retainer. Voor een vast bedrag per maand reserveren wij een vast aantal uren, die jij invult op basis van de content die je die maand nodig hebt. Zo behoud je de vrijheid, maar weet je boekhouder ook waar hij aan toe is. De precieze inhoud en betalingscondities van de retainer bespreken we vooraf met elkaar en zullen we per e-mail aan je toesturen.

3c. Vertrouwd – pretpakket

Weet je precies wat je wil, namelijk: ons, en elke maand hetzelfde menu? Bijvoorbeeld één, twee of drie vaste blogs, twee persberichten, eindredactierondes of social posts per maand – of een combinatie daarvan? Zeg dan volmondig ‘ja’ tegen ons en een pretpakket. Daarmee blijf je continu zichtbaar én ben je verzekerd van goede content. We stellen samen een menu samen waardoor jij iedere maand weet wat je krijgt. De precieze inhoud en betalingscondities van het pretpakket bespreken we vooraf met elkaar en zullen we per e-mail aan je toesturen.

4. Wanneer hebben we een overeenkomst?

Er is sprake van een overeenkomst als je ons per e-mail akkoord geeft op de opdracht die we zijn overeengekomen. Heb je ons dit akkoord niet gegeven, maar werk je al wel mee aan de uitvoering van de opdracht of stem je ermee in dat wij met onze werkzaamheden starten of doe je al een aanbetaling? Dan geef je daarmee je akkoord en is de overeenkomst hierdoor tot stand gekomen, onder deze voorwaarden.

OVER DE UITVOERING VAN DE OPDRACHT
5. Hoe gaan wij om met vertrouwelijke informatie?

Geef je tijdens de opdracht vertrouwelijke informatie aan ons, dan behandelen we die uiteraard vertrouwelijk. Wij vragen je daarom om duidelijk aan te geven welke informatie vertrouwelijk is. Wij delen de vertrouwelijke informatie die we van je krijgen alleen met anderen als:

  • jij daarvoor toestemming hebt gegeven;
  • wij volgens de wet verplicht zijn de informatie te delen;
  • de informatie al publiekelijk bekend is.

Dit geldt ook voor de (concept)teksten die wij schrijven, als je hebt aangegeven dat daar vertrouwelijke informatie in staat. Wij laten deze niet aan anderen lezen, behalve als dit (tijdelijke) medewerkers zijn van ons eigen bedrijf.

6. Hoe werken we prettig samen?

Wij vinden het belangrijk dat onze samenwerking soepel verloopt. We maken (indicatieve) afspraken over de planning en oplevering. Die zijn haalbaar als jij je aan de planning houdt en ons op tijd voorziet van de benodigde input en/of een briefing. Ontvangen wij die niet op tijd, dan zijn wij niet verantwoordelijk voor het niet behalen van de planning en/of oplevering.

Om te voorkomen dat zorgen irritaties worden en oplopen, vragen we je je feedback op een redelijke termijn, maar in ieder geval binnen 20 werkdagen, te geven. Na een paar maanden is bij ons ook het een en ander weggezakt. Kost het opdiepen van de informatie significant veel tijd, of levert het meerwerk op, dan brengen we hiervoor tijd en dus kosten in rekening. Om daarin toch een grens te trekken: horen we binnen 20 werkdagen niets van je over de definitieve tekst, dan betekent dat dat je de tekst hebt geaccepteerd en dat deze geldt als opgeleverd. Je bent dan verplicht om de gehele factuur te betalen voor de tot dan toe verrichtte werkzaamheden.

7. Feedbackronde(s)

Standaard is bij de oplevering van een tekst één herzieningsronde inbegrepen. Bij twee rondes zullen we ook nog niet steigeren. Vinden Henk, Gerda en Piet er na die rondes toch ook nog wat van, dan is de redelijkheid wel bereikt en brengen we de derde herzieningsronde apart in rekening op basis van het afgesproken uurtarief.

OVER TUSSENTIJDSE WIJZIGINGEN EN BEËINDIGEN
8. Wat doen we als de opdracht tussentijds wijzigt?

Onze prijsafspraak en de formulering van de opdracht is gebaseerd op de informatie die je ons hebt gegeven. Heb je bepaalde informatie niet vermeld of blijkt tijdens de opdracht dat je toch iets anders wil? Laat het ons tijdig weten, dan gaan we erover in gesprek.

Als de opdracht significant wijzigt ten opzichte van de eerder overeengekomen opdracht of samenwerkingsvorm, of kies je voor een andere samenwerkingsvorm, dan maken we een nieuwe opdracht met een nieuwe prijsafspraak en gaan pas aan de slag als we daar per e-mail akkoord van jou op hebben gekregen. Onze reeds gemaakte uren voor de originele opdracht moeten wel worden betaald.

9. Kun je of kunnen wij de opdracht tussentijds beëindigen?

We zien het niet graag natuurlijk, maar het is altijd mogelijk om de opdracht of samenwerking tussentijds te beëindigen. We zijn niet de maaltijdbox waar je nooit meer vanaf komt, maar we hebben hiervoor wel een aantal regels:

  • Opzeggen mag mondeling, via een post-it of via de e-mail. Na het drogen van onze tranen, vragen we je de opzegging nog even op de e-mail te bevestigen. Wel zo fijn voor ieders administratie.
  • Werken we op basis van een maandelijkse retainer of neem je maandelijks een pretpakket bij ons af, dan geldt een opzegtermijn van 2 maanden tegen het einde van een kalendermaand.
  • Voor opdrachten of samenwerkingsvormen die korter duren dan 3 maanden, geldt geen opzegtermijn.
  • Gaan wij echter binnen 1 maand na de startdatum over tot het tussentijds opzeggen van de samenwerking of opdracht? Dan brengen we 50% van het overeengekomen bedrag in rekening en zien we de overige 50% graag tegemoet.
  • Wees je ervan bewust dat we alle reeds gemaakte uren, kilometers of andere kosten die we zijn overeengekomen in rekening brengen, ook als je de opdracht tussentijds beëindigt. Zeg je na de afronding van een gedeelte van de opdracht op? Dan ben je verplicht om dit gedeelte te betalen.
  • We kunnen de samenwerking of opdracht tussentijds stoppen als er omstandigheden zijn waarin we niet meer kunnen of willen samenwerken, bijvoorbeeld bij wederzijds verlies van vertrouwen, onredelijke verzoeken of als je je verplichtingen niet nakomt. Ook hier geldt dat alle uren, kilometers of andere kosten tot aan dat moment betaald moeten worden.
OVER INTELLECTUEEL EIGENDOM
10. Wie heeft de rechten op de door ons gemaakte teksten?

Dat zijn wij! Maar natuurlijk laten we je niet met lege handen achter.

Zolang je de factuur hebt betaald, geef je ons hiermee een gerust hart en krijg jij van ons het recht om de teksten te gebruiken zoals we hebben afgesproken. Dit recht is exclusief en niet overdraagbaar aan anderen. We houden ons uiteraard aan de afspraken over de inhoud en je mag van ons verwachten dat we je teksten niet zomaar ergens anders voor gebruiken. Wil je daar toch zeker van zijn? Sluit dan een non-disclosure agreement met ons af.

11. Mogen we jouw naam vermelden?

We zijn trots op ons werk en hopen dat jij dat ook bent! Als dat zo is, vinden we het leuk om je als opdrachtgever te vermelden op onze website en bij onze portfolio, nadat de opdracht succesvol is afgerond. Wil je dat liever niet? Laat het ons vooraf weten.

Wij zijn trouwens ook niet te beroerd om jouw naam niet te gebruiken. Zeker als je iets naars hebt gedaan. Of je het niet eens bent met de inhoud van de teksten. Dan vragen we je vriendelijk om niet onze naam te gebruiken bij het publiceren van de tekst, en dat vinden we heel normaal.

OVER BETALING
12. Hoe zit het met de betaling?

Als we samen een opdracht hebben en een prijsafspraak hebben gemaakt, gaan wij aan de slag. Ons uurtarief is €100,-, exclusief btw. Soms maken we andere prijsafspraken voor bijvoorbeeld een (retainer)overeenkomst, een projectprijs of een pretpakket. Wat die afspraak ook is: je kunt ervan uitgaan dat de afspraken vaststaan en er geen verrassingen komen, zolang jij je aan de gemaakte afspraken houdt.

Facturen sturen we je digitaal en betaal je binnen 14 dagen na de factuurdatum. Heb je moeite met op tijd betalen, of kom je er even niet uit? Laat het ons dan tijdig weten, zodat we een betalingsregeling kunnen afspreken. Als we niks van je horen, sturen we een herinnering. Gaat die ook in de wind, dan brengen we na de 2e herinnering een administratievergoeding van €50,- in rekening. Worden we daarna nog steeds genegeerd? Dan hebben we het recht om de opdracht per direct op te schorten of te beëindigen. We schakelen daarna een incassobureau in. De kosten die daarbij komen kijken zijn voor jouw rekening, dat begrijpen we natuurlijk.

Bij een retainer of pretpakket factureren wij de kosten voor de maand(en) vooruit. Dit bedrag incasseren wij elke 1e dag van de maand(en) en de factuur wordt, indien overeengekomen, maandelijks verstuurd. Bij annulering van een retainer of pretpakket, geldt de opzegtermijn van 2 maanden tegen het einde van de kalendermaand.

OVER AANSPRAKELIJKHEID
13. Hoe zit het met onze aansprakelijkheid?

Je kunt er vanuit gaan dat we professioneel en secuur werken. Toch kan er iets fout gaan. Is dat het geval, dan mag je van ons verwachten dat we dit zo snel mogelijk oplossen. Gaat het over een fout waarvoor wij aansprakelijk zijn, dan vergoeden we je tot maximaal het bedrag dat wij voor de opdracht hebben gefactureerd. Wij zijn niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gemiste inkomsten of gederfde omzet.

Een tekst is tenslotte nooit af. Er is altijd iemand te vinden die er toch nog een foutje uit weet te halen. Wil je 100% zekerheid dat er geen taalfoutjes meer in zitten? Laat de tekst dan door twee of drie eindredacteuren nalopen. Of vraag je juf van vroeger. We helpen je graag, maar kunnen een tekst nooit foutloos garanderen. We lezen natuurlijk altijd nog een extra keer na voor verzending naar jou. Ook zijn wij niet aansprakelijk voor eventuele fouten of problemen die voortkomen uit de door jou aangeleverde gegevens of instructies. Dubbelcheck ze altijd goed!

Heb je ons gevraagd om bepaalde termijnen aan te houden en lever je daarvoor de input te laat aan? Dan zijn wij niet aansprakelijk voor het niet halen van deze deadlines.

OVER GESCHILLEN
14. Wat doen we bij geschillen?

We hopen natuurlijk dat we er altijd samen uitkomen. Mocht er toch een geschil ontstaan, dan zijn wij aangesloten bij Tekstnet, de beroepsvereniging voor tekstschrijvers. In geval van een geschil dat onderling niet opgelost kan worden, kunnen we besluiten om een derde partij te betrekken. De eventuele proceskosten zijn voor de verliezende partij. We proberen de schade en juridische rompslomp zo veel mogelijk te beperken.

Deze overeenkomst valt onder Nederlands recht. Komen we er onderling echt niet uit, dan leggen we het geschil voor aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar wij gevestigd zijn.

**Op al onze overeenkomsten zijn de Algemene Voorwaarden van Creatief Tekstbureau JANSEN&HERMSEN van toepassing.**